Madde 1- Tanımlar
(1) Bu Kurallarda geçen;
a) MASFED: Motorlu araç satıcıları Federasyonu
b) Divan: MASFEDTAM Tahkim Merkezi Tahkim Divanı’nı
c) Hakem / Hakem Heyeti: Uyuşmazlıkları çözen hakemi ve/veya hakem heyetini
d) Kurallar: MASFEDTAM Tahkim Merkezi Tahkim Kurallarını
e) Merkez: MASFEDTAM Tahkim Merkezi’ni
f) Sekretarya: MASFEDTAM Tahkim Merkezi Sekretaryası’nı
g) Tarife: MASFEDTAM Tahkim Merkezi Masraflar ve Ücretler Tarifesi’ni
h) Usul ve Esaslar: MASFEDTAM Tahkim Merkezi Usul ve Esaslarını
ı) Yönetim Kurulu: MASFEDTAM Tahkim Merkezi Yönetim Kurulu’nu
i)“Davacı” bir veya birden fazla davacıyı, “Davalı” bir veya birden fazla davalıyı ve “davaya katılan” bir veya daha fazla tarafı
j) “Taraf” veya “Taraflar” davacı, davalı veya davaya katılan tarafları ifade eder .
Madde 2- Motorlu Araç Satıcıları Federasyonu MASFEDTAM Tahkim Merkezi ve Tahkim Divanı
(1) MASFED Tahkim Merkezi, Milletlerarası niteliktekiler de dâhil olmak üzere, başvurucularının tahkim yargılamasına uygun tüm uyuşmazlıklarını adalete uygun ve ivedilikle çözümlenmesi amacıyla kurumsal tahkim hizmeti sunmak üzere MASFED bünyesinde kurulmuş bağımsız ve tarafsız bir tahkim merkezidir.
(2) Divan’ın yapısı ve çalışma usulleri, MASFEDTAM Tahkim Merkezi Usul ve Esaslarında düzenlenmiştir. Divan, MASFEDTAM Tahkim Merkezi’nin bağımsız kuruluşudur. Divan, MASFEDTAM Tahkim Merkezi Tahkim Kurallarının uygulanmasını ve uyuşmazlıkların bu kurallar uyarınca Tek Hakem veya Hakem Heyeti tarafından çözümlenmesini yönetmekle görevlidir. Divan uyuşmazlığı kendisi çözümleyemez.
(3) Sekretarya’nın yapısı ve çalışma usulleri MASFEDTAM Tahkim Merkezi Usul ve Esaslarında düzenlenmiştir. Sekretarya, Divan’a işlerini yürütmekte yardımcı olur.
Madde 3- Uygulama Alanı
(1) Tarafların araç alım -satımı ,ücret sözleşmeleri ve diğer ihtilaflarından kaynaklanan uyuşmazlıkları başta olmak üzere, ancak bunlarla sınırlı olmamak kaydıyla, tahkime elverişli tüm milli ve milletlerarası uyuşmazlıkların çözümlenmesini kararlaştırdıkları durumlarda, tahkime bu Kurallar uygulanır.
(2) Tarafların, MASFEDTAM Tahkim Merkezi, MASFEDTAM veya benzeri ifadeler kullanmaları durumunda Kurallar uyarınca tahkimi kararlaştırdıkları anlaşılır.
(3) Taraflar, kurumsal olmayan bir tahkimde hakemlerin Divan tarafından tayinini de kararlaştırabilirler. Bu durumda, başvuru tarihinde Tarifede belirtilen ücret ödenir.
(4) Hakem / Hakem Heyeti, tahkim yargılamasını bu Kurallar uyarınca yürütür. Kurallarda hüküm bulunmayan hallerde taraflarca kararlaştırılan kurallar uygulanır. Taraflar arasında bu konuda bir anlaşma bulunmadığı takdirde, kurallarda bulunmayan kuralları, Hakem / Hakem Heyeti belirler ve uygular.
Madde 4 – Dilekçeler ve Yazılı Beyanlar
(1) Tarafların sunacakları tüm dilekçeler, yazılı beyanlar, deliller ve varsa ekleri, taraf sayısından 2 fazla nüsha olacak şekilde ibraz edilmelidir.
(2) Taraflar ve Hakem / Hakem Heyeti tarafından gönderilen her türlü karar, ara karar, beyan, belge, dilekçe, yazışma ve tebligatın bir nüshası, Sekretaryaya da gönderilir.
(3) Sunulan ya da hazırlanan tüm dilekçeler, yazılı beyanlar, ara kararlar ve kararlar elektronik imza ile imzalanabilir. Elektronik imza, ıslak imza ile aynı hükümdedir.
Madde 5 – Tebligat ve Süreler
(1) Hakem / Hakem Heyeti veya Sekretarya tarafından yapılacak tüm tebligatlar, taraf ya da varsa vekilinin, kendisi yahut bildirilen en son adresine yapılır.
(2) Tebligatlar, alındı mukabili elden teslim, iadeli taahhütlü posta, kurye servisi, faks, elektronik posta veya gönderildiğine dair kayıt verebilen tüm iletişim araçlarıyla yapılabilir. Tebligatlar her ne yolla gönderilmiş olursa olsun, gönderen taraf tarafından gönderilen kişinin telefonuna SMS ile tebligat gönderildiğine ilişkin bilgilendirme mesajı iletilir.
(3) Tebligatlar, muhatabın bildirilen en son adresine teslim edildiği gün yapılmış sayılır. Faks, elektronik posta ya da diğer iletişim araçları ile yapılan tebligatlar, alınmış sayıldığı gün yapılmış sayılır.
(4) Sürelerin hesabında, resmi tatil günleri ile iş günü olmayan günler de hesaba katılır. Süreler, taraflara tebliğ tarihinden itibaren işlemeye başlar. Sürenin son gününün, tebligatın yapılmış sayıldığı ülkede resmi tatil günü veya iş günü olmayan bir güne denk gelmesi halinde süre, bunu takip eden ilk iş günü sonunda sona erer.
DİVAN VE SEKRETERYA
Madde 6 – Divan’ın Görevleri
(1) Divan, Kuralların uygulanmasını ve uyuşmazlıkların Kurallar uyarınca çözümlenmesini yönetmekle görevlidir.
(2) Divan, MASFED Tahkim Merkezi organlarından bağımsız olarak, Kurallar ’da öngörülen görevlerini yerine getirir. Divan, görevlerini yerine getirirken gerekli tüm yetkiye sahiptir.
(3) Divan, uyuşmazlığı kendisi çözümlemez.
(4) Hakem veya Hakemlerin atanmasını onaylamak;
(5) Hakemin veya hakemlerin taraflarca belirlenemediği durumlarda hakem veya hakemleri atamak;
(6) Hakemin ölmesi; ayırt etme gücünü yitirmesi, reddedilmesi veya çekilmesi gibi nedenlerle görevden ayrılması durumunda yeni hakemi atamak;
(7) Tahkim sözleşmesinin veya şartının varlığı, geçerliliği ya da içeriğine, ve verilen karara ilişkin itiraz üzerine inceleme yapmak ve karar vermek;
(8) Gizlilik ilkesi çerçevesinde hakem kararlarının yayınlanmasına karar vermek;
(9) Hakemin reddi konusunda karar vermek;
(10) Tahkim süresinin uzatılması konusunda karar vermek;
Madde 7 – Divan’ın Yapısı
(1) Divan, Yürütme Kurulu tarafından sektörel deneyimi olanlar arasından seçilecek beş üye ile Merkez’in Yürütme Kurulu Başkanı ve Genel Sekreteri’nden oluşur. Divan üyeleri, oy çokluğu ile kendi aralarından bir başkan ile bir başkan yardımcısı seçerler. Divan Üyelerinin görev sürelerinin tamamlanmasından sonra, aynı üyenin yeniden Divan Üyesi seçilebilmesi mümkündür.
(2) Divan üyelerinin görev süresi, Yönetim Kurulu’nun görev süresi kadardır. Bununla birlikte, yeni divan oluşturulana kadar mevcut divan yargılama faaliyetlerine ilişkin görevlerini yürütmeye devam eder.
(3) Divan üyeliğinin herhangi bir sebeple sona ermesi hâlinde, bu üyenin görev süresini tamamlamak üzere yeni üye seçilir.
(4) Divan üyeleri, MASFEDTAM Tahkim Merkezi Kurallarının uygulandığı uyuşmazlıklarda hakem, arabulucu veya taraf vekili olarak görev yapamazlar.
Madde 8 – Divan’ın Toplanması ve Karar Alması
(1) Divan Başkanı, Divan’ı toplantıya çağırabilir.
(2) Divan, Divan Başkanı’nın başkanlığında, üye tam sayısının basit çoğunluğuyla toplanır ve toplantıya katılanların basit çoğunluğuyla karar alır. Toplantıya katılanların oylarının eşitliği halinde Divan Başkanı’nın oyu doğrultusunda karar alınmış sayılır.
(3) Kararlar, toplantıya katılanların çoğunluğuyla alınır. Toplantıya katılanların oylarının eşitliği halinde Divan Başkanı’nın oyu doğrultusunda karar alınmış sayılır.
(4) Divan, toplantılarını elektronik iletişim araçlarını kullanarak yapabilir ve karar alabilir.
(5) Divan’ın kararlarına karşı, kararın tebliğinden itibaren 7 gün içerisinde ilgili kararı vermiş Divan’a itiraz edilebilir. İtiraz üzerine yapılan inceleme sonucunda Divan’ın vereceği karar kesindir.
(6) Sekretarya, Divan’ın sekreterlik hizmetlerini yönetir.
Madde 9 – Divan’ın Gizliliği
(1) Divan toplantıları gizlidir. Toplantılara sadece Divan üyeleri katılabilir.
(2) Divan Başkanı, ilgili tüm hal ve şartları dikkate alarak üçüncü kişilerin toplantılara katılmasına izin verebilir. Bu halde üçünü kişiler, toplantıların gizliliğine uygun davranmak zorundadır.
(3) Divan’a sunulmuş belgeler, Divan üyeleri ve Sekretarya dışında gizlidir. Divan’ın düzenlediği her türlü karar, belge ve yazışma yalnızca ilgililerine iletilebilir.
Madde 10 – Sekretaryanın Yapısı
(1) Sekretarya, yeterli sayıda Raportör ve personelden oluşur.
(2) MASFED, Merkez’in faaliyetlerinin yürütülmesi için Raportör dışında gerekli sayıda personeli Sekretarya ’ya tahsis eder.
Madde 11 – Sekretaryanın Görevleri
(1) Sekretarya, Kurallar ’da öngörülen ve Merkez’in işleyişine ilişkin usul ve esasları içeren düzenlemelerde belirlenen görevleri yerine getirmek ve Divan’a işlerini yürütmekte yardımcı olmakla görevlidir.
(2) Sekretarya, gerçekleşen faaliyetlere ilişkin kararları, görev belgelerini, usuli zaman çizelgelerini, Divan kararlarını, Sekretarya tarafından yapılan yazışmaları ve ilgili tüm belgeleri Merkez arşivinde saklar.
(3) Raportör ve tahsis edilen personel, Sekretarya ‘ya sunulmuş her türlü beyan, belge, dilekçe ve yazışmanın gizliliğine uygun davranmak, görevleri esnasında öğrenecekleri sırları ve bilgileri gizli tutmakla yükümlüdür.
(4) Sekreterya hakem kararlarının aslına uygunluğunu onaylama yetkisine sahiptir.
(5) Sekreterya’da görevli personeller MASFED Tahkim Merkezi bünyesinde yürütülen uyuşmazlıklarda hakem veya taraf vekili olarak görev yapamazlar.
TAHKİM YARGILAMASININ BAŞLAMASI
Madde 12 – Tahkim Talebi ve Dava Dilekçesi
(1) Bu kurallar uyarınca tahkim yargılamasını başlatmak isteyen taraf, dava dilekçesinin yukarıda 4. Madde’de belirtilen sayıdaki nüshasını fiziksel veya elektronik yöntemlerle Sekretaryaya sunar. Sekretarya, dilekçenin alındığını gösterir bir evrakı alındı mukabili elden teslim, iadeli taahhütlü posta, kurye servisi, faks, elektronik posta veya gönderildiğine dair kayıt verebilen tüm iletişim araçlarıyla davacı ya da varsa vekiline verir.
(2) Dava dilekçesi, özellikle aşağıdaki hususları içerir:
a) Tarafların ve varsa vekillerinin adı soyadı, kimlik numaraları, tüzel kişiler için unvanı ve MERSİS numarası ya da vergi kimlik numarası, adresleri, telefon ve faks numaraları ile elektronik posta adresleri, vekillerin baro sicil numaraları;
b) Uyuşmazlığın konusu, nitelik ve özelliklerine ilişkin açıklamaları;
c) Davacının talebinin dayanağını teşkil eden vakıalar ve hukuki açıklamalar;
d) Davacının talebinin dayanağını teşkil eden vakıaların ispatı için gerekli tüm belge ve deliller;
e) Talep sonucu ile birlikte miktarı belirli olan taleplerin tutarları ve değer tayini mümkün olmayan hallerde diğer taleplerin yaklaşık parasal değerleri;
f) Tahkim Anlaşmasının bir nüshası ile hakem sayısı, hakemlerin seçilmesi, tahkim yeri, tahkim dili, uygulanacak hukuk ve duruşma talebi hakkındaki beyanlar.
g) Kişisel verilere ilişkin olarak Merkez tarafından yayınlanan onay formu.
(3) Davacı, dava dilekçesi ile birlikte, talepte bulunduğu tarihte yürürlükte olan Tarife uyarınca belirlenen başvuru ücretlerini yatırır ve ücretin yatırıldığını gösterir makbuzu dava dilekçesine ekler, aksi takdirde başvuru işleme alınmaz.
(4) Dava dilekçesinde, bu maddenin ikinci fıkrasında belirtilen hususların eksik olması, gereken sayıda nüsha ve eklerinin sunulmamış olması veya yargılama aşamasında Hakem / Hakem Heyeti tarafından belirlenen ücretlerin yatırılmamış olması halinde Sekretarya, bunların tamamlaması için davacıya iki hafta süre verir. Verilen ek sürede eksiklik tamamlanmazsa, başvuru yapılmamış sayılır ve Sekretarya dosyayı kapatarak davacıya bilgi verir. Başvuru yapılmamış sayılan dosyaların başvuru esnasında Merkez hesabına yatırılan başvuru ücreti iade edilmez
(5) Sekretarya, dava dilekçesi ile eklerinin yukarıda öngörülen sayıda nüshasını ve belirlenen ücretleri aldığında, dava dilekçesi ile eklerinin birer nüshasını derhal davalıya tebliğ eder.
(6) Dava dilekçesi ve belirlenen ücretlerin Sekretarya tarafından alındığı tarihte dava açılmış sayılır,
Madde 13 – Tahkim Talebine Cevap ve Karşı Dava
(1) Davalı, dava dilekçesinin kendisine tebliğinden itibaren iki hafta içinde cevap dilekçesini, yukarıda 4. Madde ’de belirtilen sayıdaki nüshasını fiziksel veya elektronik yöntemlerle Sekretaryaya sunar.
(2) Cevap dilekçesinde özellikle aşağıdaki hususlar yer alır:
a) Tarafların ve varsa vekillerinin adı soyadı, kimlik numaraları, tüzel kişiler için unvanı ve MERSİS numarası ya da vergi kimlik numarası, adresi, telefon ve faks numaraları ile elektronik posta adresleri.
b) Uyuşmazlığın niteliği, özellikleri, dayanakları ve davacının dilekçesinde belirttiği vakıalar ile hukuki açıklamalara ilişkin cevapları;
c) Davacının talep veya taleplerine cevabı;
d) Davalının savunmasının ve varsa karşı davadaki taleplerinin dayanağı vakıaların ispatı için gerekli tüm belge ve deliller;
e) Davacının teklifi çerçevesinde hakem sayısı ve hakemlerin seçilmesi ile tahkim yeri, tahkim dili, uygulanacak hukuk ve duruşma talebi hakkındaki beyanlar;
f) Tahkim anlaşmasının varlığı, geçerliliği ya da içeriğine ilişkin her türlü iddia ve itiraz.
g) Kişisel verilere ilişkin olarak Merkez tarafından yayınlanan onay formu.
(3) Davalının talebi üzerine Divan, dava dilekçesine karşı cevabını sunması için davalıya ek süre verebilir Ancak davalının her durumda iki hafta içerisinde, Hakem Heyeti oluşturulması gereken hallerde hakem seçmesi; Hakem belirlenmesi gereken hallerde bu konuda beyanda bulunması gerekir. Aksi takdirde Divan, Kurallar uyarınca hakem tayin eder.
(4) Cevap dilekçesinde, bu maddenin ikinci fıkrasında belirtilen hususların eksik olması, gereken sayıda nüsha ve eklerinin sunulmamış olması veya belirlenen ücretlerin yatırılmamış olması halinde Sekretarya, bunların tamamlaması için davalıya iki hafta süre verir. Davalı tarafa bildirilen eksiklik bu süre içerisinde tamamlanmazsa yargılama mevcut bilgi ve belgeler ile yapılır.
(5) Sekretarya, cevap dilekçesi ve eklerinin birer nüshasını derhal davacıya tebliğ eder.
(6) Davalı, tahkime katılmaz; tahkim yoluna itiraz eder veya dava dilekçesine karşı cevap sunmazsa, bu kurallar uyarınca tahkim yargılaması devam eder.
(7) Davalı, dava dilekçesine cevabında karşı davasını açabilir. Karşı davayla ilgili olarak aşağıdaki hususlara yer verilir:
a) Karşı davaya sebep olan uyuşmazlığın nitelik ve özellikleri ile karşı davanın dayandığı vakıalar hakkında açıklamalar;
b) Talep sonucu ile birlikte miktarı belirli olan karşı dava taleplerinin tutarları ile değer tayini mümkün olmayan hallerde diğer taleplerin yaklaşık parasal değerleri;
c) Tahkim Anlaşması ve gerekli gördüğü diğer belgelerin birer nüshası.
(8) Davalı, karşı davasını açtığı tarihte yürürlükte olan Tarife uyarınca belirlenen ücretleri yatırır.
(9) Davalı cevabında karşı davasını açmış ise, Sekretarya, dilekçenin alındığını gösterir bir evrakı alındı mukabili elden teslim, iadeli taahhütlü posta, kurye servisi, faks, elektronik posta veya gönderildiğine dair kayıt verebilen tüm iletişim araçlarıyla davalı ya da varsa vekiline verir. Karşı dava dilekçesini de Davacı’ya tebliğ eder. Davacı, karşı dava dilekçesinin kendisine tebliğinden itibaren 2 hafta içinde karşı davaya cevabını sunar. 13. maddenin 1,2,3,4,5,6. fıkraları hükmü Karşı davaya karşı sunulacak cevap dilekçesi hakkında da uygulanır
Madde 14 – Tahkim Anlaşmasının Hükümleri ve Tahkim Anlaşmasına İtiraz
(1) Davalı, cevap dilekçesinde tahkim anlaşmasının varlığı, geçerliliği, içeriği, kapsamı veya uygulanması hakkındaki itirazını ileri sürer. Aksi takdirde davalının yetki itirazı dikkate alınmaz. Cevap dilekçesi sunulmadığında veya cevap dilekçesinde tahkim anlaşmasının varlığı ya da geçerliliğine ilişkin itirazda bulunulduğunda bu husus, Hakem / Hakem Heyeti tarafından karara bağlanır.
(2) Hakem / Hakem Heyeti, tahkim anlaşmasının varlığı veya geçerliliğine ilişkin itirazlar da dahil olmak üzere, kendi yetkisi hakkında karar verir. Bu kararın verilmesinde, bir sözleşmede yer alan tahkim şartı, o sözleşmenin diğer hükümlerinden bağımsız olarak değerlendirilir. Hakem / Hakem Heyetinin asıl sözleşmenin hükümsüzlüğüne karar vermesi, kendiliğinden tahkim anlaşmasının hükümsüzlüğü sonucunu doğurmaz.
Madde 15 – Birden Çok Sözleşme Olması
Taraflar arasındaki iddia ve talepler birden çok sözleşmeden doğuyorsa veya birden çok sözleşme ile bağlantılı ise, tüm sözleşmelerde Kurallara göre tahkim öngörülmüş olması ve tahkim anlaşmalarının birbiriyle uyumlu olması kaydıyla iddia ve talepler, hakemin de kabul etmesi durumunda tek bir tahkimde çözümlenebilir.
Madde 16 – Davaların Birleştirilmesi
(1) Taraflardan birinin talebi üzerine Divan, görülmekte olan iki ya da daha çok davayı aşağıdaki şartların oluşması halinde birleştirebilir:
a) Birleştirilmesi talep edilen davaların tarafları farklıysa, tüm tarafların davaların birleşmesine muvafakat etmeleri;
b) Birleştirilmesi talep edilen davaların tarafları aynıysa;
i) Tarafların davaların birleştirilmesine muvafakat etmeleri veya
ii) Davalardaki tüm taleplerin aynı tahkim anlaşmasına dayanması veya
iii) Davalardaki talepler birden fazla tahkim anlaşmasına dayanıyorsa davaya konu olan
uyuşmazlıkların aynı hukuki ilişkili ile bağlantılı olması ve tahkim anlaşmalarının
birbiriyle uyumlu olması.
(2) Divan, birleştirme kararını verirken, hakemlerin belirlenip belirlenmediği ve belirlenen hakemlerin aynı kişiler olup olmadığı gibi ilgili tüm durumları dikkate alır. Birleştirme başvurusu yapıldığı anda davalı hakemi belirlenmemişse, birleştirme talebi hakkında Divan karar verinceye kadar davalı hakemi belirlenmez.
(3) Birleştirme başvurusu Sekretaryaya yapılır. Sekretarya birleştirme talebi hakkında taraflara iki haftalık süre verir ve görüşlerini alır. Gelen görüşleri, süre tamamlandıktan sonra Divana iletir. Divanın birleştirmeye karar vermesi üzerine taraflarca aksi kararlaştırılmadıkça, birleştirilmesine karar verilen davalar ilk açılan davada birleştirilir.
(4) Birleştirme kararına ilişkin masraf ve giderler Tarife dikkate alınarak Divan tarafından belirlenir.
HAKEM / HAKEM HEYETİ
Madde 17 – Hakemlerin Tarafsızlığı ve Bağımsızlığı
(1) Her hakem, tarafsız ve bağımsız olmalı; tarafsızlık ve bağımsızlığını yargılama sona erinceye kadar korumalıdır.
(2) Hakem, görevi kabul etmesi üzerine üç gün içerisinde tarafsızlık ve bağımsızlık beyanı imzalayarak Sekretaryaya sunar. Bu beyan elektronik imza ile verilebilir.
(3) Hakem, görevi kabul etmesinden önce ve tahkim yargılaması devam ederken tarafsızlığını ve bağımsızlığını etkileyebilecek her türlü durum ve koşullar ile tarafsızlık ve bağımsızlığından şüphe edilmeyi haklı gösterebilecek durum ve koşulları, yazılı olarak gecikmeksizin Sekretaryaya bildirmek zorundadır. Sekretarya, bu bilgileri taraflara tebliğ eder ve görüşlerini açıklamaları için uygun bir süre belirler. Bunu takiben Divan, konu hakkındaki kararını verir.
(4) Hakemler görev almayı kabul etmekle tahkimi, hukuki ve cezai sorumlulukların farkında olarak, işbu Kurallar uyarınca yürütmeyi ve sorumluluklarını yerine getirmeyi taahhüt ederler. Merkezin sadece hakem tayin etmek konusunda görev yaptığı hallerde bu hüküm uygulanmaz.
Madde 18 – Hakem Sayısı
Taraflar, hakem sayısını serbestçe kararlaştırabilirler. Taraflarca aksi yönde bir anlaşma yapılmadıkça uyuşmazlık, tek hakem tarafından karara bağlanır. Tarafların birden fazla hakem kararlaştırmış olmaları halinde hakem sayısı tek sayı olur. Divan, uyuşmazlığın yapısını, tüm hal ve şartları dikkate alarak uyuşmazlığın Hakem Heyeti tarafından çözümleneceğine karar verebilir.
Madde 19 – Hakemlerin Seçilmesi
(1) Uyuşmazlığın Hakem tarafından çözümleneceği hallerde taraflar, Hakemi birlikte seçerler. Dava dilekçesinin davalıya tebliğinden itibaren iki hafta içinde veya Divan tarafından verilen ek sürede taraflar, Hakemin seçimi konusunda anlaşamazlarsa Divan, Hakemi tayin eder.
(2) Divan, hakem tayin ederken, hakemin tarafsızlığı ve bağımsızlığını etkileyebilecek durumlar ile tayin edilecek hakemin tahkim yargılamasını yürütebilmek için gerekli yetkinliğe ve yeterli zamana sahip olup olmadığını dikkate alır.
(3) Tarafların talebi veya Divanın kararı üzerine uyuşmazlığın Hakem Heyeti tarafından çözümleneceği hallerde taraflardan her biri, dava dilekçesi ve cevap dilekçesinde birer hakem seçerler. Taraflardan birinin hakem seçmemesi halinde ilgili tarafın hakemini Divan tayin eder. Taraflarca aksi kararlaştırılmadıkça, seçilen veya tayin edilen iki hakem, üçüncü hakemi baş hakem olarak belirlerler. Seçilen veya tayin edilen iki hakem, seçildiklerinin veya tayin edildiklerinin Sekretarya tarafından kendilerine tebliğ edildiği tarihten itibaren bir hafta içinde baş hakemi belirlemezlerse, baş hakem Divan tarafından seçilir.
(4) Tarafların talebi veya Divanın kararı üzerine uyuşmazlığın Hakem Heyeti tarafından çözümleneceği durumlarda, davacı ve/veya davalı tarafta birden fazla kişi bulunuyor ve aynı tarafta bulunan bu kişiler hakem seçimi konusunda anlaşamıyorsa, hakem seçemeyen taraf yerine hakemi Divan tayin eder.
(5) Uyuşmazlığın Hakem Heyeti tarafından çözümleneceği hallerde hakemlerce ya da Divan tarafından belirlenen baş hakem, Hakem Heyetine başkanlık eder.
Madde 20 – Hakemlerin Reddi
(1) Hakem, taraflarca kararlaştırılan niteliklere sahip olmadığı, tarafsızlığından ve bağımsızlığından şüphe etmeyi haklı gösteren hal ve şartlar gerçekleştiği veya hakemlik görevini yapmasını engelleyen diğer sebepler bulunduğu takdirde reddedilebilir. Hakemin reddi talebi, Sekretaryaya sunulacak yazılı bir beyanla yapılır. Bu beyanda, hakemin reddi talebine sebep olan hal ve şartlar açıklanır.
(2) Red talebi, hakemin seçildiği veya tayin edildiğinin taraflara tebliğinden itibaren iki hafta içerisinde yapılır. Hakemin reddine sebep olan hal ve şartların yargılamanın ileriki bir aşamasında öğrenilmesi halinde öğrenme tarihinden itibaren iki hafta içerisinde red talebinde bulunulması gerekir.
(3) Sekretarya red talebini, Hakem / Hakem Heyeti ile diğer tarafa tebliğ eder. Tebliğ alan taraf, bir hafta içerisinde görüşlerini yazılı olarak sunar. Yazılı olarak görüşlerin sunulmaması halinde Divan, mevcut bilgi ve belgelerle karar verir.
(4) Reddi talep edilen hakem çekilmezse veya tüm taraflar red konusunda anlaşmazlarsa red talebi, Divan tarafından incelenip karara bağlanır. Divanın red talebini kabul ettiği hallerde hakemin görevi sona erer. Divan, böyle bir karar verirken tüm hal ve şartlar ile varsa diğer hakemler ve tarafların ve gerekli hallerde Yürütme Kurulunun görüşlerini gözetir. İtiraz üzerine Divanın kararlarına Hakem / Hakem Heyeti tarafından bir hafta içerisinde itiraz edilebilir. İtiraz üzerine Divanın hakemlerin tayin, red ve değiştirilmesiyle ilgili kararları kesindir ve bu kararların gerekçesi açıklanmaz.
Madde 21 – Hakemlerin Değiştirilmesi
(1) Divan, red talebinin kabulü, tarafların anlaşarak hakemi reddetmesi veya hakemin çekilmesi halinde ilgili hakem yerine yeni bir hakem belirlenmesine karar verir.
(2) Hakemin hukuki veya fiili sebeplerle görevini yerine getirmediği veya getiremediği hallerde taraflardan birinin talebi üzerine Divan, ilgili hakemin görevine son vererek yeni bir hakemin belirlenmesine karar verebilir. Divan, bu kararı vermeden önce taraflardan, ilgili hakemden ve varsa diğer hakemlerden görüşlerini uygun bir süre içerisinde yazılı olarak sunmalarını ister. Bu görüşler Divan tarafından hakemlere ve taraflara bildirilir.
(3) Değiştirilen hakem yerine yeni hakemin belirlenmesinde, değiştirilen hakemin seçimindeki usul uygulanır. Hakemin değiştirilmesinden sonra yargılamanın önceki aşamalarının tekrarlanıp tekrarlanmayacağına ve ne ölçüde tekrarlanacağına Hakem / Hakem Heyeti tarafından karar verilir.
TAHKİM YARGILAMASI
Madde 22 – Dosyanın, Hakem / Hakem Heyetine Havalesi
(1) Tarifede düzenlenen ücretler ödendikten sonra Sekretarya, dosyayı Hakem / Hakem Heyetine havale eder.
(2) Taraflar ve Hakem / Hakem Heyeti, uyuşmazlığın niteliğini ve miktarını dikkate alarak, yargılamayı adil, tarafsız, tarafların eşitliği ilkesine uygun, hızlı ve en az masrafla yürütülmesi için her türlü çabayı gösterir. Hakem / Hakem Heyeti, yargılamanın hızlı ve en az masrafla yürütülmesini sağlayabilmek için tarafların görüşünü aldıktan sonra uygun gördüğü ve tarafların anlaşmasına aykırı olmayacak gerekli kararları alabilir.
(3) Tahkim yargılamasında herkes, dürüstlük kuralına uygun davranmak zorundadır.
Madde 23 – Gizlilik
Taraflarca aksi kararlaştırılmadıkça, tahkim yargılaması gizlidir. Taraflardan birinin talebi üzerine Hakem / Hakem Heyeti, tahkimin ve yargılamanın gizliliği ile ilgili her türlü emri verebilir ve ticari sırlar ile diğer gizli bilgilerin korunması için gerekli önlemleri alabilir.
Madde 24 – Tahkim Yeri
(1) Taraflarca aksi kararlaştırılmadıkça, Tahkim yeri Ankara’dır.
(2) Taraflarca aksi kararlaştırılmadıkça, Hakem / Hakem Heyeti, tarafların görüşünü aldıktan sonra ve masrafları taraflarca karşılanmak üzere duruşma ve toplantıları tahkim yeri dışında uygun gördüğü başka bir yerde de yapabilir.
Madde 25 – Tahkim Dili
(1) Taraflar, tahkim dilini serbestçe belirler. Taraflar arasında bu konuda bir anlaşma bulunmadığı takdirde Hakem / Hakem Heyeti, tüm hal ve şartları dikkate alarak tahkim dilini belirler. Tahkim dili, bir veya birden fazla dil olabilir.
(2) Aksi kararlaştırılmadıkça, tahkim dilinde olmayan belgeler tercümeleriyle birlikte sunulur.
Madde 26 – Uyuşmazlığın Esasına Uygulanacak Hukuk
(1) Hakem / Hakem Heyeti, tarafların uyuşmazlığın esasına uygulanmak üzere seçtikleri hukuk kurallarına göre karar verir. Taraflar, uyuşmazlığın esasına uygulanacak hukuk kurallarını kararlaştırmadıkları takdirde Hakem / Hakem Heyeti, uygun bulduğu hukuk kurallarını uygular.
(2) Hakem / Hakem Heyeti, taraflarca açıkça yetkilendirilmiş olmaları koşuluyla, hakkaniyet ve nesafete göre karar verebilir.
Madde 27 – Görev Belgesi
(1) Taraflarca aksi kararlaştırılmadıkça, Hakem / Hakem Heyeti, dava dilekçesi ve cevap dilekçesi verildikten itibaren bir hafta içerisinde bir görev belgesi hazırlar. Bu süre, Hakem / Hakem Heyetinin gerekçeli talebi üzerine veya gerekli görülmesi halinde resen Divan tarafından uzatılabilir.
(2) Görev belgesinde, aşağıdaki hususlar yer alır:
a) Tarafların ve varsa vekillerinin adı soyadı, kimlik numaraları, tüzel kişiler için unvanı ve MERSİS numarası ya da vergi kimlik numarası, adresleri, telefon ve faks numaraları ile elektronik posta adresleri, varsa vekillerinin bağlı bulunduğu baro ve baro sicil numaraları;
b) Hakem veya hakemlerin adı soyadı, kimlik numaraları, adresleri, telefon ve faks numaraları ile elektronik posta adresleri;
c) Tahkim sırasında bildirim ve tebligatlar için geçerli olan adresler ve elektronik posta adresleri;
d) Tarafların iddia ve savunmalarının özeti ve talep sonuçları ile birlikte değer tayini mümkün olan hallerde taleplerin miktarı ve değer tayini mümkün olmayan hallerde bu taleplerin yaklaşık parasal değeri;
e) Hakem / Hakem Heyeti uygun gördüğü takdirde karara bağlanacak uyuşmazlık konularının listesi;
f) Tahkim yeri;
g) Tahkim dili veya dilleri;
h) Uygulanacak usul kuralları,
i) Hakem / Hakem Heyetine hakkaniyet ve nesafete göre karar verebileceğine dair verilen yetki.
(3) Görev belgesi, taraflar ile Hakem / Hakem Heyeti tarafından imzalanır. Hakem / Hakem Heyeti, imzalanmış görev belgesini Sekretaryaya iletir.
(4) Taraflardan biri, görev belgesinin düzenlenmesine katılmadığı veya hazırlanan görev belgesini imzalamayı reddettiği takdirde görev belgesi onaylanması için Divana sunulur. Divan, tarafın imtina sebebini dikkate alarak görev belgesinin ya yeniden düzenlenmesine ya da mevcut haliyle onanmasına karar verir. Onamaya karar verilmesi halinde yargılamaya devam edilir.
(5) Görev belgesi, yeni bir tahkim anlaşması yapıldığı şeklinde yorumlanamaz.
Madde 28 – Usuli Zaman Çizelgesi
(1) Görev belgesi düzenlenirken Hakem / Hakem Heyeti, tarafların görüşlerini aldıktan sonra bir zaman çizelgesi oluşturarak, özellikle duruşma tarihi ve uygun gördüğü diğer usuli işlemlerin tarihlerini belirler. Usuli zaman çizelgesi, görev belgesi ile birlikte hazırlanır.
(2) Hakem / Hakem Heyeti, usuli zaman çizelgesini, taraflara ve Sekretaryaya iletir. Taraflar, varsa duruşma talebi dahil itirazlarını üç gün içerisinde Sekretaryaya sunarlar. Gerekli görülen hallerde Hakem / Hakem Heyeti, tarafların itirazlarını ve gerekirse görüşlerini dikkate alarak usuli zaman çizelgesinde belirtilmiş tarihleri ve süreleri değiştirebilir. Bu halde Hakem / Hakem Heyeti, yeni usuli zaman çizelgesini üç gün içerisinde Sekretaryaya bildirir. Sekretarya yeni usuli zaman çizelgesini derhal taraflara iletir. İtiraz üzerine hazırlanan usuli zaman çizelgesi kesindir.
Madde 29 – Yeni Talep Sonucu – Talep miktarının arttırılması
(1) Görev Belgesi imzalandıktan veya Divan tarafından onaylandıktan sonra, yeni talebin mahiyetini, tahkimin bulunduğu aşamayı ve diğer ilgili hususları göz önüne alacak olan Hakem / Hakem Kurulu tarafından izin verilmediği sürece, taraflardan hiçbiri Görev Belgesi’nin sınırlarının dışında kalan yeni bir talepte bulunamaz.
(2)Yargılama esnasında, uyuşmazlık miktarının talep miktarından yüksek olduğunun anlaşılması halinde, Hakem / Hakem Heyeti tarafından talep miktarının arttırıp, arttırmayacağı hususunda Davacıya 14 (on dört) gün süre verilir, verilen süre dahilinde davacı tarafından talep miktarının arttırılmak istenmesi halinde aradaki fark başvuru ücreti davacıdan tahsil edilir. Bu durum talep miktarının azalması durumunda uygulanmaz.
Madde 30 – Tahkikat ve Deliller
(1) Hakem / Hakem Heyeti, davanın dayanağı olan vakıaları tespit edebilmek için uygun bulduğu tüm yöntemleri kullanır.
(2) Hakem / Hakem Heyeti, taraflardan birinin talebi üzerine veya kendiliğinden tarafları, tanıkları ve diğer kişileri dinleyebilir.
(3) Hakem / Hakem Heyeti, taraflarca atanan uzmanları dinleyebileceği gibi, gerekli gördüğü hallerde tarafların görüşünü aldıktan sonra görevinin kapsamını belirleyerek kendisi de bilirkişi atayabilir. Duruşmada, Hakem / Hakem Heyeti veya taraflar, bilirkişi veya uzmanlara doğrudan soru sorabilirler.
(4) Hakem / Hakem Heyeti, yargılama süresince taraflardan ek bilgi ve belge sunmalarını isteyebilir.
Madde 31 – Duruşmalar
(1) Taraflardan birinin talebi üzerine veya gerekli gördüğü hallerde resen Hakem / Hakem Heyeti, tarafları, tanıkları, bilirkişi veya uzmanları dinlemek için duruşma yapılmasına karar verebilir. Tarafların da görüşünü aldıktan sonra Hakem / Hakem Heyeti, duruşma yapmaksızın dosya üzerinden inceleme yaparak da karar verebilir. Hakem / Hakem Heyeti tarafından uygun görülmesi halinde duruşmalar çevrimiçi imkanlar kullanılarak gerçekleştirilebilir.
(2) Duruşma tarihi, usuli zaman çizelgesinde gösterilir. Yeni talep sonucunda bulunulmasına Hakem / Hakem Heyeti tarafından izin verilmesi halinde buna bağlı olarak yapılacak duruşmaların usuli zaman çizelgesinde gösterilmesi zorunlu değildir. Hakem / Hakem Heyeti, duruşma tarihinden makul bir süre öncesinde taraflara bildirimde bulunarak duruşmanın yapılacağı gün, saat ve yerde tarafları hazır bulunmaya davet eder. Usulüne uygun olarak çağrılan taraf, geçerli bir mazereti bulunmaksızın duruşmaya gelmezse Hakem / Hakem Heyeti, duruşmaya devam edebilir.
(3) Tüm taraflar, duruşmaya katılma hakkına sahiptir. Taraflar, duruşmalara şahsen ve/veya temsilcileri ya da vekilleri aracılığıyla katılabilir.
(4) Hakem / Hakem Heyeti, duruşmaların yürütülmesinde tüm yetkiye sahiptir.
(5) Tarafların onayı bulunmadıkça Hakem / Hakem Heyeti, tahkim yargılaması ile ilgisi bulunmayan kişilerin duruşmalara katılmasına izin vermez.
(6) Hakem / Hakem Heyeti, gerekli gördüğü takdirde taraflara son dilekçelerini sunmaları için bir hafta süre verebilir.
Madde 32 – Geçici Hukuki Koruma Önlemleri
(1) Taraflarca aksi kararlaştırılmadıkça Hakem / Hakem Heyeti, taraflardan birinin talebi üzerine uygun gördüğü geçici hukuki koruma önlemine karar verebilir.
(2) Hakem / Hakem Heyeti, geçici hukuki koruma kararı verilmesini uygun bir teminat verilmesine bağlı kılabilir.
(3) Dosyanın Hakem / Hakem Heyetine havalesinden önce veya sonra taraflar, mahkemeden de geçici hukuki koruma talebinde bulunabilir. Bu durum, tahkim anlaşmasına aykırılık teşkil etmez; tahkim anlaşmasından feragat anlamı taşımaz ve Hakem / Hakem Heyetinin sahip olduğu yetkileri etkilemez. Böyle bir başvuru ve yargı mercii tarafından alınan tedbirler, gecikme olmaksızın taraflarca Sekretarya’ya yazılı olarak bildirilir. Sekretarya bu hususu Hakem / Hakem Heyetine bildirir.
Madde 33 – Tahkikatın Sona Ermesi
(1) Hakem / Hakem Heyeti, hangisinin daha sonra gerçekleştiğine bağlı olarak, kararda hükme bağlanacak konular hakkında son duruşmanın yapılmasından veya son dilekçenin sunulmasından sonra iki hafta içerisinde tahkikatın sona erdiğini taraflara ve Sekretaryaya yazılı olarak bildirir. Tahkikatın sona erdiğine ilişkin bildirimle birlikte, kararın verileceği muhtemel tarih de taraflara ve Sekretaryaya bildirilir.
(2) Tahkikatın sona erdiği bildirildikten sonra, kararda hükme bağlanacak konular hakkında taraflar, iddia ve savunmada bulunamaz; delil sunamaz. Gerekli görülen istisnai hallerde Hakem / Hakem Heyetinin talebi veya izni ile tarafların yeni beyanda bulunması ve belge sunması mümkün olabilir.
KARAR
Madde 34 – Tahkim Süresi
(1) Görev belgesindeki imzaların tamamlanmasından veya görev belgesinin onaylandığının Sekretarya tarafından Hakem / Hakem Heyetine bildirilmesinden itibaren 4 (dört) ay içinde Hakem / Hakem Heyeti, uyuşmazlığın esası hakkında karar verir. Gerekli görülmesi durumunda Hakem / Hakem Heyetine 1 (bir) aylık EK süre verilebilir.
(2) Tahkim süresi, tarafların anlaşmaları ile; taraflar anlaşamadıkları takdirde Hakem / Hakem Heyetinin talebi üzerine ya da gerekli görülen hallerde resen Divan tarafından uzatılabilir.
Madde 35 – Kararın Verilmesi
(1) Uyuşmazlığın Hakem Heyeti tarafından çözümlendiği hallerde Hakem Heyeti, oyçokluğu ile karar verir.
(2) Karar, Hakem / Hakem Heyeti üyelerinin çoğunluğu tarafından imzalanır. Hakemlerden biri, geçerli bir sebep bulunmaksızın kararı imzalamaktan imtina ettiği takdirde bu durum kararda belirtilir ve karar, diğer hakemlerce imzalanır.
(3) Hakem / Hakem Heyeti, icra edilebilir bir karar vermek için gerekli özeni göstermelidir.
Madde 36 – Kararın İçeriği
(1) Hakem kararında,
a) Tarafların ve varsa temsilcileri ile vekillerinin ad ve soyadları, kimlik numaraları, tüzel kişiler için unvanı ve MERSİS numarası ya da vergi kimlik numarası ve adresleri, vekillerin bağlı bulundukları baro ve baro sicil numaraları,
b) Kararın dayandığı hukuki sebepler ile gerekçesi ve tazminata ilişkin istemlerde hükmedilen tazminatın miktarı
c) Hüküm sonucu
d) Bir sıra numarası altında açık ve kesin bir biçimde taraflara yüklenen hak ve borçlar ile yargılama giderleri
e) Tarafların vekil ile temsil edilmeleri halinde vekalet ücretine ilişkin hüküm
f) Tahkim yeri ve kararın tarihi
g) Kararı veren Hakem / Hakem Heyeti üyelerinin tamamı veya çoğunluğunun imzaları ve karara eklenmiş ise karşı oy yazısı
h) Karara karşı iptal davası açılabileceği ve süresi yer alır.
ı) Hakem / Hakem Heyeti kararı, tahkimin yapıldığı yerde ve Hakem / Hakem Heyeti üyeleri tarafından imzalandığı günde verilmiş sayılır.
(2) Aksi kararlaştırılmadıkça, Hakem / Hakem Heyeti kısmi karar verebilir.
Madde 37 – Kararın Tevdii ve Tebliği
(1) Hakem / Hakem Heyeti ya da Hakem Heyeti Başkanı tarafından imzalanan kararın aslı veya elektronik imzalı örneği Sekretaryaya sunar. Sekretarya, kendisine sunulan kararın içeriğindeki maddi ve şekli hataların düzeltilmesi için Divanın onayını alarak kararı hakeme iade edebilir. Hakem, bir hafta içerisinde maddi ve şekli hataları düzelterek Sekretaryaya sunar.
(2) Tarifede belirlenen ücretlerin tamamının, taraflar veya taraflardan biri tarafından ödenmesi koşuluyla Sekretarya, imzalanmış kararı taraflara tebliğ eder.
(3) Tarafların talebi üzerine her zaman, kararın aslına uygunluğunun onaylandığı nüsha ya da nüshalar taraflara verilir. Karar nüshası, taraflar, temsilcileri ve vekilleri dışında kimseye verilmez. Karar nüshası için, Tarifede belirlenen ücret tahsil edilir. Ücret ödenmeden nüsha verilmez,
(4) Hakem kararı, taraflar için bağlayıcıdır.
(5) Kararın düzeltilmesi, yorumlanması ve tamamlanmasına ilişkin olarak Hukuk Muhakemeleri Kanununun ilgili hükümleri uygulanır.
Madde 38 – Kararın Düzeltilmesi
(1) Taraflardan her biri, hakem kararının kendisine tebliğinden itibaren 7 gün içinde, hakem veya hakem heyetine başvurarak, kararda bulunan hesap, yazım ve benzeri maddî hataların düzeltilmesini, talep edebilir. Hakem veya Hakem Heyeti, karşı tarafın da görüşünü alarak kararını, en geç 7 gün içinde verir.
(2) Düzeltmeye ilişkin verilen kararlar taraflara tebliğ edilir.
Madde 39 – Sulh
(1) Dosyanın, Hakem / Hakem Heyetine havalesinden sonra taraflar sulh olurlarsa, tahkim yargılamasına son verilir.
Madde 40 – Yargılamanın Sona Ermesi
(1) Tahkim yargılaması, hakem kararının verilmesi veya aşağıdaki hallerden birinin gerçekleşmesi ile sona erer:
a) Davalının itirazı üzerine Hakem / Hakem Heyetinin uyuşmazlığın kesin olarak çözümünde davalının hukuki yararı bulunduğunu kabul etmesi hali hariç davacı, davasını geri alırsa ya da feragat ederse
b) Taraflar, yargılamanın sona erdirilmesi konusunda anlaşırlarsa
c) Hakem / Hakem Heyeti, başka bir sebeple yargılamanın sürdürülmesini gereksiz veya imkânsız bulursa
d) Tarifede belirlenen ücretler yatırılmazsa
(2) Kararın düzeltilmesi, yorumlanması ve tamamlanması ile sulh ve arabuluculuk hali saklı kalmak üzere, Hakem / Hakem Heyetinin yetkisi, yargılamanın sona ermesiyle ortadan kalkar.
Madde 41 – İtiraz Hakkının Kaybı
Aşağıdaki hallere itirazda bulunmaksızın tahkim yargılamasına devam eden taraf, itiraz hakkını kaybeder:
a) Bu Kuralların veya tahkim usulüne uygulanan diğer kuralların herhangi bir hükmüne
b) Tahkim yargılamasının yürütülmesine
c) Hakem / Hakem Heyeti tarafından verilen emirlere
d) Tahkim anlaşması uyarınca Hakem / Hakem Heyetinin belirlenmesine
Madde 42 – Karara İtiraz
Taraflardan her biri, kararın kendisine tebliğinden itibaren 7 gün içinde, verilen karara itiraz edebilir. Taraflar itirazlarını, gerekli masrafını da yatırmak sureti ile yazılı olarak Sekretaryaya sunarlar. İtiraz üzerine Divan tarafından 15 gün içinde karar verilir. İtiraz üzerine Divan tarafından verilen karar kesindir.
MASRAFLAR
Madde 43 – Yargılama Giderleri
(1) Hakem kararında, yargılama masrafları ile bu masrafların hangi tarafça karşılanacağı veya taraflar arasında hangi oranda paylaşılacağı gösterilir.
(2) Yargılama masrafları,
a) Tahkim yargılamasının başladığı tarihte yürürlükte bulunan Tarifeye göre Divan tarafından belirlenecek, Merkezin idari masrafları ile Hakem / Hakem Heyeti üyelerinin ücretini
b) Hakem / Hakem Heyeti üyelerinin yaptığı harcamaları
c) Hakem / Hakem Heyeti tarafından atanan bilirkişilerin, uzmanların ve yardımına başvurulan diğer kişilerin ücret ve masrafları ile keşif giderlerini
d) Tarafların, tahkim yargılaması sırasında yaptıkları diğer masrafları
kapsar.
(3) Divan tarafından belirlenecek Merkez idari masrafları ile Hakem / Hakem Heyeti üyelerinin ücretleri hariç olmak üzere, Hakem / Hakem Heyeti, tahkim yargılamasının herhangi bir aşamasında yargılama masrafları ile ilgili karar verebilir; bu masrafların ödenmesi hakkında karar verebilir.
(4) Hakem kararı verilmeden önce tahkim yargılaması sona erdirilirse Divan, hakem veya hakemlerin ücretleri ve masrafları ile Merkez idari masrafları hakkında karar verir. Davacı, davasını geri aldığında, feragat ettiğinde veya tahkim yargılaması sona erdirildiğinde, Hakem / Hakem Heyeti henüz belirlenmemiş olduğu takdirde taraflardan biri, yargılama giderleri hakkında karar vermesi için Divandan talepte bulunur. Divan karar vermeden önce tarafların yazılı beyanını Sekretarya aracılığıyla alır.
Madde 44 – Yargılama Masrafları İçin Avans Yatırılması
(1) Sekretarya, dava dilekçesini aldıktan sonra davacıdan, Tarife uyarınca belirlenen avansa ek avans yatırmasını talep edebilir.
(2) Sekretarya, taraflarca ileri sürülen talepler için Merkezin idari masrafları ile hakem ücretleri ve masraflarını karşılayacak avans miktarını Tarife uyarınca belirler. Bu miktar, davacı ve davalı taraflarca eşit olarak ödenir.
(3) Davalı karşı dava açtığı takdirde Sekretarya, davacının talebi ve karşı dava için ayrı avans miktarı belirleyebilir. Bu durumda taraflardan her biri, kendi talebi hakkında belirlenen avansı yatırır.
(4) Taraflardan herhangi biri, kendi payına düşen avansı yatırmayan tarafın yerine gerekli avans tutarını yatırabilir. Bu husus, yargılama giderlerine hükmedilirken dikkate alınır.
(5) Bu madde uyarınca belirlenen avans yatırılmadığı takdirde Sekretarya, Hakem / Hakem Heyetinin görüşünü aldıktan sonra yargılamayı durdurabilir. Yargılamanın durdurulduğunun taraflara bildirilmesinden itibaren avansın yatırılması için ilgili taraf veya taraflara iki haftalık süre verilir. İlgili taraf veya tarafların talebi üzerine, uygun görmesi halinde Sekretarya ek süre verebilir. Süresinde avans yatırılmadığı takdirde bu durum, Hakem / Hakem Heyetine bildirilir ve Hakem / Hakem Heyeti yargılamaya son verir. Bu halde ilgili taraf, aynı talep veya taleplerini, daha sonraki bir tahkim yargılamasında ileri sürebilir.
(6) Taraflardan biri, herhangi bir talebe ilişkin olarak takas hakkının bulunduğunu ileri sürdüğünde, ilave hal ve şartların dikkate alınmasını gerektirdiği ölçüde bu durum, avans ve ücret miktarının belirlenmesinde bağımsız bir talep gibi Sekretarya tarafından dikkate alınır.
SON HÜKÜMLER
Madde 45 – Sürelerin Değiştirilmesi
(1) Taraflar anlaşarak, Kurallarda belirtilen süreleri değiştirebilirler.
(2) Divan, Hakem / Hakem Heyeti ile Divanın görevlerini yerine getirmesi için gerekli gördüğü hallerde taraflarca 1.fıkra uyarınca değiştirilerek belirlenmiş sürelerin uzatılmasına karar verebilir.
Madde 46 – Sorumluluğun Sınırlandırılması
Divan, Sekretarya ve diğer Merkez çalışanları ile Hakem veya Hakem Heyeti tarafından görevlendirilen kişiler için sorumsuzluk anlaşması yapılabilir. İşbu sorumsuzluk anlaşması, uygulanacak hukuka aykırı olmadıkça anılan kişiler tahkim ile ilgili herhangi bir fiil veya ihmalleri sebebiyle sorumlu tutulamazlar.
Madde 47 – Geçiş Hükümleri
Kuralların yürürlüğe girdiği tarihte Hakem / Hakem Heyetine tevdi edilmiş dosyalar hakkında usuli zaman çizelgesi, görev belgesi ve duruşma zorunluluğuna ilişkin kurallar Divan gerekli görmedikçe uygulanmaz. Tahkim yargılamasına ilişkin Kurallar yürürlüğe girene kadar yürürlükten kaldırılan kurallar uygulanmaya devam eder.
Madde 48 – Yürürlük
Bu Kurallar, Yönetim Kurulunun onayı ile yürürlüğe girer.
MASFEDTAM TAHKİM, ARABULUCULUK VE ALTERNATİF UYUŞMAZLIK ÇÖZÜM MERKEZİ, gerek Türkiye’deki gerekse yurtdışındaki ticari aktörler arasındaki uyuşmazlıkların çözümlenmesi için tahkim, Arabuluculuk ve Alternatif uyuşmazlık çözümleri hizmeti sunan, bağımsız, tarafsız ve özerk bir kurumdur.
©2023 Masfed Tahkim ve Arabuluculuk Merkezi Tüm Hakları Saklıdır.